Work
Pakārt
tautumeitu, apēst sevi. Mākslinieks ar «plānu ādu»
Māte, kuras kailajām krūtīm piezīdušies
sivēni; desu luņķi, kas vijas no erotizēti dusošas skaistules uzšķērstā vēdera;
putni knābā bālu miesu, atsedzot anatomiskas detaļas; maigi violetu pujeņu un
divu baltu fretku ieskauta masturbācijas aina. Nav šaubu – Artūrs Bērziņš! Tas
pats, kurš nesen sarīkoja performanci «Eshatoloģija», kurā tās dalībnieki
burtiskā nozīmē izgrieza sev miesas gabaliņu, uzcepa un apēda. Asiņaini, toties
trāpīgi!
Jaunie intelektuāļi multimākslinieku Artūru
Bērziņu mīl. Mākslas pazinēji viņu raksturo kā huligāniski izsmalcinātu,
provokatīvu, šokējošu. Lai kā arī būtu, Bērziņa oriģinālo stilu ne ar vienu
citu sajaukt nevar. Spēlējoties ar kultūras kodiem, motīviem un simboliem, viņš
skatītāja apziņā izraisa īssavienojumu. Viņš citē, ironizē, savanda
priekšstatus, uzplēš rētas. Bērziņa darbos ārprātīgā kokteilī sajaucas
vērtības, morāles pieņēmumi un atšķirīgas emocijas, radot psiholoģisku
diskomfortu. Sapnim līdzīgi sižeti, maģiski tēli, erotisms, gotiska estētika,
smalkas dekorācijas, ēnas, skaudra romantika - tas viss viņa darbos ir; vēl
vairāk – tas, ko sajūti tikai tu.
«… tāpēc, ka Annuška eļļu jau izlējusi»
Debesīm pārvilcies pelēks mākoņu jumts,
smalks, nepārtraukts lietus sašvīkā pasaules ainu. Piebraucam pie tipveida
daudzdzīvokļu mājas Rīgas mikrorajonā, kur Artūrs ne vien dzīvo, bet arī
strādā. Nē, viņam nav milzīga, plaša studija. Savādie, maģiskie darbi top
nelielā istabā ar skatu uz pagalmu, pa kuru siro ielas kaķi. Skaistie,
glancētie sieviešu tēli, kas lūkojas no gleznām, šķiet, te nokļuvuši nejauši no
citas realitātes.
Kad sāku runāt par gotu subkultūru, Artūrs
iesmejas - viņš to sen jau «pārslimojis». Un tomēr viņā jaušama gotiskās
estētikas klātbūtne - melni cirtaini mati, kas aptver bālu sejas ovālu, tumšas
acis.
Maskavas labākie ārsti grozīja galvu un lielas
cerības nedeva: nodzīvos līdz 12, varbūt 15 gadu vecumam, ne ilgāk.
Gāja laiks, un pēc vairākām nejaušām
sakritībām, ko varētu raksturot ar Volanda frāzi «Meistarā un Margaritā»: «…
tāpēc, ka Annuška eļļu jau izlējusi», Artūrs 1991. gadā nokļuva Amerikā, kur
viņam tika veikta ļoti sarežģīta sirds operācija. Artūram četru sirds kambaru
vietā ir divi – iespējams, vienīgajam Latvijā.
«Uzskatu, ka smagi pārdzīvojumi, kaut kā
pārvarēšana cilvēka eksistencei, tā iekšējai, dvēseliskajai kustībai ir
ārkārtīgi svarīgi.»
Ar to liktenīgās sakritības nebeidzās.
Piemēram, kad Artūram bija 13, 14 gadi, viņa mīļākā grupa bija «Cradle Of
Filth». Pēc 20 gadiem gadiem viņš saņēma e-pasta vēstuli no britu ekstremālās
metāla komandas līdera Denija Filta, kurš rakstīja, ka interneta tālēs
ieraudzījis Artūra darbus, un jautāja, vai mākslinieks nevēloties sadarbību. Tā
viss sākās: kā pasakā! Nu jau vairākus gadus grupas izlaistajām platēm ir
Artūra veidotais dizains. Viņa veikums ir videoklips dziesmai «Heartbreak And
Seance».
Jutekliskā teritorija
Patiesībā ir divi gleznotāji Bērziņi – Arturs
un Artūrs. Katrs ar savu raksturīgo, nesajaucamo un ļoti atšķirīgo stilu.
Kopējais abiem ir interese par Rietumu filozofiju. «Kādreiz mani aizrāva
budisms, bet es to ātri pārslimoju, jo, jā, es tajā saskatīju virzību
nekurienē,» ar vieglu aroganci paskaidro Artūrs.
Nacionālo romantismu viņš sakausē kopā ar
japāņu erotisko mākslu šibari, liekot puskailai latviešu tautumeitai karāties
virvēs, kas griežas miesā.
«Viss, kas ir sakrālajos plauktos, kam nedrīkst pieskarties,
pārakmeņojas.»
Tomēr Artūrs apvainotos, ja viņa darbos
meklētu saistību ar «Greja 50 nokrāsām» - pārāk primitīvi, virspusēji. Mazliet
«siltāk» būtu 1974. gada «Nakts portjē», 1972. gada «Pēdējais tango Parīzē» vai
2000. gada «Ar marķīza de Sada spalvu».
Saka, ka kailums ir instruments, ar ko radīt
mākslu un politiku. Artūra darbu atslēga ir viegli pornogrāfisks sievietes
kailums. Kāpēc nav erotiska vīrieša kailuma? «Katrs mākslinieks attēlo to, kas
viņu iedvesmo. Uzskatu, ka sieviete ir skaistāka par vīrieti. Ne velti
analītiskajā psiholoģijā dvēsele ir anima, nevis animus, kas savukārt apzīmē
garu. Jutekliskā teritorija, emocijas – tas ir sievišķais aspekts katrā no
mums,» turpina Artūrs.
Cirvis, kas grauj ledu mūsos
Jāteic, ka Artūrs Bērziņš ir ražīgs
mākslinieks – izstādes un performances seko viena otrai, visam pa vidu
pasūtījuma darbi. Turklāt viņš sevi ir pieteicis rakstniecībā (grāmata «Visuma
vērpēji») un režijā.
Artūrs pats saka: «Es daru tik daudz, lai ir
iztikas minimums un varu ieguldīt mākslā. Vairāk man nevajag, jo varu izpušķot
dzīvi, gremdējoties jaunradē.» Nē, Latvijā ar tīru mākslu izdzīvot nevar!
Vietējā tirgū viņa vienīgais pasūtījuma darbs ir grāmatu dizains. Artūra
rokraksts manāms uz Stīvena Kinga grāmatu vākiem. «Latvijas situācija pēc
visiem parametriem nav dzīvespriecīga.» Artūrs saka - lai gan nodala radošos
projektus no pasūtījuma, neko, kas, pēc viņa domām, nav izdevies perfekti, viņš
pasaulē nelaiž – haltūras netaisa.
Artūrs bērnībā gremdējās Andersena, pēc tam
Remarka grāmatu lappusēs. Vēlāk viņš devās cauri Po un Kafkas eksistenciālu
skumju caurstrāvotajiem labirintiem. Ne velti viņa ezis (jā, jā, īsts un
dzīvs!) nosaukts Po dzejoļa varones Lenoras vārdā.
«Tomēr šis minors nekur no manis nav pazudis,
lai gan uzskatu sevi par samērā laimīgu cilvēku tajā ziņā, ka man ir kur
paslēpties no pasaules smaguma un vulgaritātes – Platona radošajā dimensijā.»
«Novecojušajā Freidā kaut kas tomēr ir...»
prāto Artūrs, paskaidrojot, ka šobrīd zinātnē terminu «zemapziņa» un «apziņa»
vietā tiek lietota pirmā un otrā kognitīvā sistēma – otrā veidojas empīriskas
pieredzes rezultātā, pirmā ir arhaiskā, izveidojusies desmittūkstoš gadu pirms
kognitīvās revolūcijas, un to veido ģenētiski mantota informācija. «Mēs nevaram
ignorēt dabu - mums jārēķinās ar abām sistēmām!»
Varbūt tāpēc fizioloģiski tiešie, asiņainie
skati Artūra darbos ir kā iekšējās pasaules, imanentā burtiskojums. «Ja man
saka, ka esmu provokatīvs, manī rodas vēlme nepiekrist, jo tas man nav
pašmērķis.» Tomēr, citējot Francu Kafku, vārda «grāmata» vietā viņš liek
«māksla» un saka: «Māksla ir cirvis, ar ko graut ledu mūsos.»
Artūrs saka, ka katram viņa darbam ir autonoms
vēstījums, katram ciklam sava koncepcija. Lai gan viņa agras jaunības un
vēlākie darbi atšķiras, kopumā tie ir viegli atpazīstami. Ap 2008. gadu darbā
«Līdzsvars» ir krāsota blondīne, kuplām krūtīm kā belašu tirgotāja, kas iemieso
populāro kultūru; kārns mācītājs melnā tērpā kā sistēma, starp viņiem cilvēka
siluets mērķa centrā, kas asociējas ar krustā sisto Jēzu, – kāds, kas spēj
pārkāpt personiskajām interesēm, zaudēt materiālās vērtības iekšējas brīvības
vārdā.
Artūrs atver lielu koferi,
no kura kā no brīnumu tarbas izveļas veikala - simulakra sapņainā prece.
Harakiri cīsiņi, spageti – mutanti, piens, slaukts tieši no sievietes krūtīm
rīta pārslām, Pussy
snacks utt. Mākslinieks apzināti salicis pretrunīgus
psiholoģiskos kodus, izraisot skatītājā kognitīvu disonansi.
«Šajā laikmetā vairs nav elites – ir sistēma,
aiz kuras neviens nestāv, jo tā ir pati par sevi. Vienkāršota informācija
lielos daudzumos uz mūsu apziņas metabolismu iedarbojas tāpat kā fast
food uz ķermeņa metabolismu.»
Par to, ka vajadzības tiek radītas mākslīgi,
bija performance «Eshatoloģija», kurā cilvēki nogrieza gabaliņu no savas
miesas, uzcepa un apēda. «Mēs savā garīgajā izaugsmē esam sasnieguši virsotni
modernismā un šajā pīķī nokļuvuši līdz inerces nullei. Bet tagad ar mežonīgo
patērēšanas stihiju neapzināti tiecamies uz pašiznīcību, jo caur patērētāja
mentalitāti apēdam paši sevi.»
Cita performance ar nosaukumu «Iniciācija»: uz
āķiem paša miesā pakārts vīrietis latviešu tautastērpā, kurā bez fiziskas
nepatikas un drebuļiem gandrīz nav iespējams skatīties. «Tas ir vēstījums par
to, ka, jā, čekas maisi ir jāatver, bet jāsaprot, ka daudzi no šiem cilvēkiem,
kuru vārdi tajos ir, bija un joprojām ir salauzti, bet salauztus cilvēkus var
vadīt un šantažēt arī šobaltdien. Jāapzinās, ka čekā tolaik strādāja
intelektuālā elite, kas zināja, kā manipulēt. Ir jāielūkojas vēsturē, jāpieņem,
ka tā bija, un jāiet tālāk,» stāsta mākslinieks.
Pasaulē «bez jumta»
Ja tu vienkārši
ļaujies, tad tā ir kalpošana iegribām. Par savu personisko brīvību esmu daudz
maksājis, bet apzinos: kamēr esmu dzīvs, viss var mainīties.
Savu patieso dabu mēs
uzzinām tā sauktajā patiesības brīdī. Bieži vien esmu iestājies pret kopējo
noskaņu, uzskatot, ka tā ir amorāla, un esmu par to samaksājis, bet nenožēloju.
Es zinu, ka dažreiz man pietrūkst iekšējā mugurkaula būt skarbākam.
Es apzinos, ka ir jautājumi, kuros esam
fizioloģiski determinēti. Tās ir bailes, trauksme, depresija. Es esmu laimīgs
cilvēks, bet man ir ļoti plāna āda.
Pārliecība, ka mums jebkurā mirklī neuzvelsies
uz galvas ķieģelis, iekšējā sajūta, ka viss tiek kontrolēts, ir iracionāla.
Sarunas noslēgumā Artūrs saka, ka viņa dzīvē
beidzies vēl viens etaps. Tagad viņa vēlme ir iet ārpus komforta zonas, lai
vairāk eksperimentētu ar formu, nevis saturu.