Work
Paldies, par
uzaicinājumu. Labs darbs, kas padarīts, sarunām ir jābūt. Varbūt tikai dažas
piezīmes:
Dalībnieki tomēr bija cilvēki no ārkārtīgi
dažādām jomām, līdz ar to īsta saruna neveidojās. Māksla un tās parādības
sarunās skatīta, kā drusku nenoteikts diskursa objekts, te māksla vispār, te
nedaudz vietējā robežās, te Eiropas kontekstā, un visai aptuveni māksla Artūra
Bērziņa izstādē, jo skatījuma leņķi noteikti ir atšķirīgi vēsturniekam,
kritiķim, filosofam vai, teiksim, producentam vairāk bija fragmentāru
apgalvojumu, daudzi jau, atvainojiet, pārāk "paši par sevi zināmi".
Pēc būtības neiztirzātas palika interesantākās tēmas, ko izlasīju sarunas
pieteikumā: "Kas konstruē mūsu identitāti?
Kas konstruē mūsu individuālo identitāti, mūsu
kolektīvo identitāti un kas konstruē mūsu nācijas identitāti?"
Jo šķiet, ka tieši par to arī runā Artūra
Bērziņa izstāde -- subjektīvi (tas ir manuprāt) to varētu uztvert kā piederības
(galvenokārt, nacionālās, arī privātā ķermeņa un apziņas piederības, u.c.)
arhetipu atklāsme. Ja pieņemtu, ka gluži aplami nav Junga uzstādījumi, tad mūsu
kolektīvajā bezapziņā mājo lielās aptverošās "simbolisko tēlu veidojošās
gultnes". Nacionālajai pašapziņai tie būtu kā bākas, tie veidotu subjektam
viņa identitātes modeļus, par kuriem nebūtu jākaunās (tas ideālā)...
Un te nu galvenā izstādes vērtība: liela daļa
Artūra Bērziņa mākslas darbu parāda šos "ievainotos simbolus", kāda
arī varētu būt to realitāte. Tā nav banalizētu arhetipu producēšana kā
ideoloģijās pieņemts, tā nav pārgudra ironizēšana (atcerieties kas notika
pagājušgad Raiņa un Aspazijas gadā), tādā gadījumā šīs ironijas autori nostājas
zināmā pozā pret ideoloģisko banalitāti (kas saprotami), bet vienlaikus arī
demonstratīvi uzpūš savu pārgudrinieka es, kurš pat ne smejas, bet vēl ļaunāk
"pasmīn no augšas"... Nekā tāda nav Artūra Bērziņa darbos -- tajos
arhetips ir reāli atbilstošs normālas pašapziņas skumjo vai pat izmisīgo
maldīšanos ideāla jaudas trūkuma producētos sevis piederības neveiksmīgu
meklējumu labirintos. Ideālam ir jābūt, daba to vēlas, taču arhetips rādās
galēji samocīts. Tas varētu "bojāt asinis" daudziem mūsu
laikabiedriem, kuri vēlētos lepoties ar savu piederību, bet netiek galā ar šo
savainoto simboliku -- un reaģē tieši tik slimīgi, cik pieprasa pašlepnuma
trūkuma "slimības gaita": Te vieni izlieka, ka tie "dakteri ir
stulbi", ka nav nekāda pašlepnuma veselības problēmu, tie eksaltēti kliedz
par "vērtību" devalvāciju, un atkal un atkal producē banālos
paraugideālus, kas nestrādā realitātē, citi nihilistiskā izmisumā degradē šos
lielos simbolus vispār līdz nullei (uzmanību: te nerunāsim par apzinātu
degradāciju, tā ir troļļu ākstība un tai noticēt var tikai galēji naivi
personāži)... Lūk, kas man likās svarīgi izstādē. Un es cerēju, ka saruna
pieskarsies arī šādām tēmām -- izvērstāk, detalizētāk nekā es šeit ātrumā
pieskāros...
Atsevišķa tēma būtu: kas ir varoņi, ja mums
pagātnē nav īstu (arī citur pasaulē gribēti, negribēti akceptētu) vēsturisko
milžu, varoņu un karaļu, nav uzvaru, kam skandēt maršus...
Katrā ziņa: lai veicas izstādes autoram Artūram
-- man šī izstāde šķiet ārkārtīgi vērtīga, jo runā par svarīgo katrā no mums,
par izdzīvošanu un arī neslēpšanos aiz pozitīvisma vai negatīvisma maskām
dziedējamas savas psihes dzīļu priekšā. Slimības apzināšanās jau ir ceļš uz
veselību.